Familjeresa till Alcudia – extra allt

I år fyller min mamma (dessutom min styvpappa + att jag och sambon blir 35 = 70 = 140) 70 år. För att fira (mest mamma alltså) fick vi den stora glädjen att åka på en riktig familjeresa tillsammans till Alcudia, Mallorca. Jag och sambon och barnen, mormor och morfar.

Så här glad kan man vara när man äntligen ska få flyga flygplan.

Upplägget var alltså; kristallklart vatten, barn som lär sig simma, pannkakor och choklad till frukost sju dagar i rad, Lollo & Bernie, fantastiska möjligheter till löpning, barnvakt, milslång sandstrand, granne med pool och hav, berg och kringliga vägar, strandtennis, strandfotboll, strand, strand, sand (överallt!), kärlek, syskonbråk, sena kvällar med bara ben, ljumma vindar, åskbyar, obegränsade mängder med pommes, coca cola, tjat och tjat, bubbel på balkongen, tid att läsa, tid att vara ledig. Det vill säga All inclusive.

Det visade sig att Mallorca verkligen var en plats att tycka om. Mycket. Av många olika anledningar.

Spontandopp och att springa på stranden

Vi reste tidigt på lördag morgon från Malmö och hade kramat mormor och morfar, installerat oss på rummet och ätit lunch på hotellets restaurang innan klockan 15. Då var vi totalt laddade för bad, strandhäng och semesteeeeeer! Tyvärr var det blåsigt, regnigt och åska i luften så det blev inte så mycket sol och bad just den första dagen. Fast vi tog en promenad längs stranden och båda barnen ”badade” med kläderna på, eftersom det tydligen är omöjligt att bara känna på vattnet med fötterna. Det blev förstås kallt att gå hem i genomblöta och alldeles för tighta kläder, men jag tror att de båda tyckte det var värt varje vattendroppe.

Efter det snörade jag och sambon på oss, eller nej förresten, vi tog på oss våra trendiga löparkläder och körde en snabb löptur (barfota) på stranden. Sanden var precis lagom hård-mjuk och jag har inte känt mig så snabb sen jag vann ett 60-meters lopp i 6:an på Röavallen, Tjörn. Eftersom barfotalöpning är någonting jag aldrig testat tidigare fick jag (inte helt oväntat) så ont i vaderna de kommande dagarna att det bara blev en löptur till under resten av veckan(!) Men barnet i mig älskade att få flyga fram i vattenbrynet och det var lätt värt varje litet uns av smärta.

Vädret blev bättre! Och ömmande vader var inget jättestort problem ändå.

Mini-roadtrip till Cap de Formentor och Sa Calobra

Att resa med sina föräldrar är en väldigt bra fördel möjlighet till barnvakt. Och jag och sambon hade inte bara möjligheten att springa tillsammans utan fick även en heldag med bil då vi på kringliga vägar tog oss över bergen.

Vårt första stopp blev på Mallorcas nordligaste punkt, Cap de Formentor. Eftersom vi inte alltid är så snabba när vi turistar tog vi god tid på oss och ville efter stoppet ta oss vidare. Men det hade förmodligen varit ännu mer fantastiskt att ta sig hela den branta vägen upp till fyrhuset. Men vi nöjde oss med fantastiska vyer över berg och hav (och en liten bergsget).

Fantastisk utsikt och otroligt varmt på Cap de Formentor.
Kändes som en väldigt trygg plats.

Efter det svindelframkallande stoppet tog vi oss mot Sa Calobra. Vägen dit gick genom ett par mindre byar och framför allt över bergen. Det tog oss cirka två timmar att ta oss en mil och ett par hundra svängar och bara liiiite illamående senare spatserade vi i den spektakulära dalen Torrent de Parreis.

I en cabbe över berget!

För att komma till Torrent de Parreis fick vi gå genom grottor för att sedan bada i viken och promenera i dalen.

Grottpromenad till Torrent de Parreis.
En pittoresk badvik med kristallklart vatten åt ena hållet,
…och en tillsynes oändlig dal fylld av djur- och växtliv åt andra.

Den här platsen var sagolik och vi stannade i flera timmar. I dalen kändes det lite som att gå omkring i öknen, öde fastän vi inte var ensamma på platsen. När jag gick en bit för mig själv flög en fågel mot berget och några stenar rasade ner och landade i den nära på uttorkade vattenpölen som bredde ut sig nedanför berget. Spooky.

En sån där stund jag önskat jag hade en segelbåt.
Glad att vara jag.
Jo, vi turistar nog rätt bra ändå!

Byn Pollenca hann vi bara köra igenom (vi kom igenom även om det var knappt) eftersom vi fick lite bråttom hem när kvällen började närma sig. Men jag hade mer än gärna stannat för en fika på torget, gått runt i de smala gränderna och tagit en tapas på nåt av de små haken vi passerade.

Nästa gång…

Trånga mysiga gränder i Pollenca.

Strand, strand och sand… och en megafiiiiiin semestervecka!

Men det mesta av vår tid på Mallorca spenderade vi på stranden. Det var som världens största och bästa sandlåda. Det var långgrunt och sammetsmjuk sandbotten, vilket var perfekta förutsättningar för att (äntligen) kunna lära sig simma.

I morgon blir det jobb igen. Men vad gör väl det efter en sån här skön vecka.

– ”Ge oss pengar!” för det gör man till de som bygger sandslott här.

2 reaktioner på ”Familjeresa till Alcudia – extra allt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )